Konec roku je vždy spojený s bilancováním, ale také novými plány. Třeba i pracovními a věřte, že právě na začátku roku je ideální čas pro založení internetového obchodu. Budete mít totiž celý rok na to, abyste vše vyladili k dokonalosti a svezli se s vlnou největších prodejů, která zpravidla přichází před Vánoci.
Číslo pro začátek
V Česku je momentálně přes 40 tisíc e-shopů. Ale nelekněte se tak vysokého čísla, spousta z nich je méně aktivní, takže máte rozhodně šanci uspět. Jak si vedou české e-shopy, můžete sledovat na stránce Česká e-commerce.
Vše si promyslete a naplánujete
Ještě než se do všeho pustíte, navštivte nějakou přednášku, workshop nebo školení na toto téma. Výborné může být i setkání s nějakým e-shopistou, který už má začátky za sebou.
Jak vybrat správné jméno a doménu?
Nejtěžší věc, ale ne nemožná. Vaši fantazii totiž bude hodně brzdit volná doména, ideálně ta, co má příponu .cz. Ověřte si, jestli vybrané jméno nepoužívá jiná firma s podobně zaměřeným zbožím.
Název byste měli být schopní lehce vyslovit i napsat, dávejte si pozor na obecná slova. Jméno jako sportovní obchod vás nijak neodliší od stovek dalších sportovních obchodů. Zkrátka chce to taky něco unikátního. Příkladem může být Gábina, která se svým mužem vyrábí dřevěné hračky a také houpací prkno. Zpočátku byl název jejich podniku právě Houpací prkno – houpačku pro malé děti ze dřeva. Později svoje rozhodnutí vyhodnotili jako špatné. Lidé totiž zaměňovali jejich výrobek za jiné, zkrátka neexistovali jako značka. Nakonec vybrali hravé jméno Utukutu a díky tomu se mohou zaměřit i na jiné typy hraček, než jen na houpací prkna.
Najděte si vhodné řešení
E-shop na míru, nebo krabicové řešení? Pokud nechcete hned na začátku investovat tisíce korun, vyberte si rozhodně pronájem e-shopu. Zkuste se poradit v diskuzích, případně si vyzkoušejte 30denní verzi zdarma. Proč si vybrat pronájem e-shopu?
- je to rychlé řešení, e-shop budete mít prakticky hned
- platíte jen měsíční paušál
- ovládání snadno zvládnete
- je vám k dispozici technická podpora
Internetový obchod je na rozdíl od webových prezentací složitější systém. Musí nabízet napojení nejen na dodavatele, ale také na doručovací služby, musí si umět poradit se skladovými zásobami, účtovat atd. A tyto věci vám nikdo nenaprogramuje za pár tisíc, ale spíš za desítky nebo stovky tisíc. A pokud byste sáhli po e-shopu, který nabízí například některé šablony WordPressu, opět bude záležet, jak moc se tato šablona dokáže přizpůsobit českému prostředí. Většinou pak stejně budete muset investovat nemalé peníze do času programátora.
Vzdělávejte se v oblasti on-line marketingu
Internetový marketing bude pro vedení e-shopu nutný. Podívejte se na stránky Můj první e-shop nebo si rovnou stáhněte příručku pro e-shopaře. Zaplaťte si kvalitní kurzy, stýkejte se s dalšími podnikateli, zkrátka nesoustřeďte se jen na omezený okruh kolem sebe.
Online marketing je velmi obsáhlý a rozhodně byste ho v případě vedení e-shopu neměli vynechat. Zjistěte si co nejvíc o jednotlivých oblastech: o SEO, linkbuildingu, PPC reklamě, sociálních sítích. Vzdělávejte se na kurzech, choďte na networkingy s dalšími podnikateli a stále zůstávejte v obraze.
A jaké další zdroje se mohou hodit?
- jakpodnikat.cz – najdete tu všechny odpovědi na otázky podnikatelů
- mladypodnikatel.cz – s mnoha inspirativními videorozhovory
- Facebookové skupiny – přidejte se k Provozovatelům e-shopů
- Press