Ohledně cestování těhotných žen panují různé mýty – například že se v autě nemají pásat. Podle údajů Observatoře silničního provozu tvoří dopravní nehody až 70 % případů těžkých zranění během těhotenství, u nepřipoutaných žen je navíc až téměř třikrát větší pravděpodobnost úmrtí dítěte. Druhý mýtus ohledně cestování těhotných tvrdí, že nastávající matky by v žádném případě neměly cestovat letadlem. Ve skutečnosti to lékaři nedoporučují jen ženám ve třetím trimestru kvůli možnému riziku spuštění porodu.
Ženám ve třetím trimestru lékaři nedoporučují ani řídit automobil. Tělo nastávající maminky se totiž během těhotenství mění a kolísá krevní tlak, což zapříčiňuje závratě a snížení schopnosti rychlých reakcí. Ty jsou však pro řízení nezbytné. Těhotné aktivní řidičky by tedy měly přehodnotit svůj zdravotní stav a dobře zvážit, jestli jsou schopné řízení.
Při nehodách dochází k odloučení placenty a smrti nenarozeného dítěte
Každá osoba ve vozidle musí ze zákona vždy používat bezpečnostní pásy, tedy i nastávající maminky. I přestože se podle Mezinárodní databáze silniční nehodovosti počet usmrcených osob na českých silnicích během let 1994 až 2014 snížil o 60 %, při těžkých dopravních nehodách dochází ve 20 až 50 % případů v těle matky k odloučení placenty. V takové situaci je šance na přežití plodu téměř nulová. Správně upevněné tříbodové bezpečnostní pásy dokážou riziko významně snížit. Spodní část popruhu je třeba umístit co nejníže pod břicho ženy, příčný popruh by měl vést nahoru vedle břicha a mezi prsy, nikdy ne přes břicho samotné. Mezi tělem a palubní deskou musí být zajištěno co nejvíce místa. Nutné je se připoutat i při jízdě na krátké vzdálenosti, například při cestě po městě. „Nehoda auta i při rychlosti pouhých 50 kilometrů v hodině může ženě v jiném stavu způsobit vážné zranění. V Evropské unii a Spojených státech amerických je každý rok na třináct milionů těhotných. I proto byla vyvinuta pro crash testy virtuální zkušební figurína simulující plod v pokročilém stádiu těhotenství. Díky tomu je možné zjistit, jaký vliv má bezpečností pás i airbag na ženu a dítě při nehodě,“ vysvětlil Lukáš Fiala ze společnosti Britax Römer, která vyvinula systém Isofix a další technologie pro zvýšení bezpečnosti přepravy dětí.
V letadle nezapomínejte na protahování a kompresní punčochy
Zejména v létě se nastávající maminky přepravují na dovolenou letadly. V případě dobrého zdravotního stavu nemá tento způsob přepravy na plod žádné negativní dopady. „Nejbezpečnější je cestování během druhého trimestru, tedy v období od 14. do 27. týdne. V této době je pravděpodobnost potratu či předčasného porodu nejnižší. Je vhodné dále dodržovat několik obecných doporučení. Stejně jako v autě i v letadle se musí těhotná žena správně připoutat, pásy nesmí tlačit přímo na břicho. Dobré je se také příležitostně projít uličkou, jestliže to není dovoleno, časté protahování kotníků také pomáhá,“ objasnil lékař Tomáš Kampe, který působí jako odborný konzultant společnosti LR Health & Beauty. Zároveň dodává, že ženy by měly zvážit použití kompresních punčoch, které dokáží předejít vzniku krevních sraženin, během letu pak doplňovat dostatečné množství tekutin a vyhýbat se nadýmavým jídlům. I přestože samotný let zdraví neohrožuje, může dojít k určitému diskomfortu. Vlivem zadržování tekutin v těle mohou natékat nohy, budoucí maminky můžou pociťovat problémy s ušima nebo s překrvením nosní sliznice, což je dáno změnami tlaku vzduchu.
Každé cestování, ať už jde o cestu autem, letadlem či dalšími prostředky, by měla těhotná žena zhodnotit sama na základě svého aktuálního zdravotního stavu a v případě potřeby se poradit se svým ošetřujícím lékařem. Po 37. týdnu těhotenství však už lékaři obecně nedoporučují budoucím maminkám létat, protože se může kdykoliv spustit porod.