Reklamu na ticho v telke dávajů…. . Tak nějak zní text písničky Pavla Habery. Ve skutečnosti žádnou reklamu na ticho asi nikde v televizi nevysílají. Tedy když nepočítám reklamu na nejnovější vysavač Roventa. Reklamy vůbec nejsou tiché. Někdy se mi stane, že se až leknu. Dívám se na televizi a najednou bez varování začne reklamní blok. Mám takový dojem, že by měli trochu změnit přístup. Reklamní agenti. Koho se zeptám, ten při reklamě vypíná zvuk a odchází na wc nebo jde šmejdit do ledničky. Přitom jsou některé reklamy opravdu nápadité a vtipné. Jen jsou asi o pár decibelů hlasitější než je nám milé.
Co se týče reklam v rozhlase, tak tam jsem naprosto šokovaná. Nedovedu pochopit, kterého inteligenta napadla „myšlenka“ na lidi křičet. U pouličních vyvolávačů to ještě pochopím, ale ani ti přece neřvou na lidi, kteří stojí metr od nich. Pro srovnání jsem si pustila zahraniční rozhlas. Tak například Poláci celkem v klidu reklamují, přesvědčují a asi taky prodávají. Nepříjemná hlasitost není jen v decibelech. Konec konců máme už dálkové ovladače takže ztišit přijímač není až takový problém. Problém je v intonaci. Ve formě v jaké jsou nám předávány informace. Agresivita. Je to přitom úplně směšné. Agresivní reklama na autodílny nebo prací prášek. Dokonce i v reklamách melodických a umírněných je skryta hrozba. „Se šamponem tím a tím dosáhnete zdravých a krásných vlasů.“ A někde v mozku se nám ozve hlásek, že tedy raději ano. Nikdo nechce přijít o zdraví.
Jaký je důsledek toho, jak na nás okolí působí? Reklamy nás dnes obklopují. A i když nejsou přímo přítomny, tak už stejně srovnáváme věci okolo nás z hlediska viděného a slyšeného. Mohlo by se zdát, že jde o pouhou banalitu. Opak je však pravdou. Kdo z nás si rád sedne do ticha a zůstane jen sám se sebou? Jsme již dávno závislí na vzruchu jež je nám předkládán. Bohužel za cenu ztráty vlastní identity.
A jestli jste nad věcí a televizi ani rozhlas ani jinou zprostředkovanou zábavu nepotřebujete, tak nevěšte hlavu. Ovlivní vás lidé z vašeho okolí. Pokud si ovšem můžete dovolit ten luxus a stýkáte se převážně s lidmi, kteří stejně jako vy nosí v sobě své ticho a dokážou vnímat svět okolo nás nezkreslen, pak vězte, že to vy jste poslední reklamou na ticho a klid.